tisdag, december 27, 2011

Årets bästa 2011
Det har varit ett grymt musikår! Extra kul att få nya favoriter samt att några gamla älsklingar, som en tid varit en besvikelse, nu har återhämtat sig med bravur. Tyvärr var det också en del av mina favoritband vars släpp var sämre än väntat, främst Radiohead och Death cab for cutie men även dEUS.
En del av årets självklart bästa släpp återkommer på många stora årsbästalistor så dem behöver jag bara nämna i förbifarten, så som PJ Harvey, My morning jacket, Deportees, Jonathan Johansson och Feist. Hellre lyfter jag då fram några artister som jag tycker förtjänar mer uppmärksamhet.
Här är mina favoriter för 2011! Jag kör med bokstavsordning inom listorna, annars blir det för svårt... Och här är min Spotifylista med alla höjdpunkter plus några bubblare som inte platsade nedan.

Back and better than ever:
1. Björk - Biophilia - Bästa låt: Mutual core - För mig är detta det bästa hon släppt sedan Homogenic. Inga konstigheter, även om appen är en kul bonus, utan bara riktigt bra, ofta ganska enkla, låtar.
2. bob hund - Det överexponerade gömstället - Bästa låt: Stumfilm. Bland det bästa de gjort. Fantastisk text, musik och produktion.
3. The Decemberists - The king is dead - Bästa låt: This is why we fight. Äntligen har de fått ihop det. Kan kombinationen av amerikansk folkmusik och R.E.M. bli bättre?
4. I'm from Barcelona - Forever today - Bästa låt: Always spring. Första skivan var fantastisk, andra en besvikelse, men nu är de tillbaka lika bra som från början. Texterna antyder att det här kan bli sista skivan. Jag håller tummarna för att jag bara inbillar mig. Så här bra gladpop är inte vanlig.
5. The Submarines - Love notes/Letter bombs - Bästa låt: Fire. Jag har älskat det här bandet sedan de var förband till Aimee Mann på KB 2008. Den här skivan är snäppet mörkare och mer elektronisk än Honeysuckle weeds, men lika trevlig.

Stand-out tracks:
1. Be the bear - My new glow. En kille som jag jobbade med i somras är med i ett band som har gjort en av årets coolaste och snyggaste låtar. Förtjänar att upptäckas av fler!
2. Bon Iver - Perth. Hela skivan är så klart underbar, men första låten är det vackraste jag hört i år.
3. M83 - Midnight city. Troligen årets bästa låt, och skivan som helhet är fantastisk. Ser fram emot spelningen i vår!
4. Plura - Det hon vill ha. Alla som läser den här bloggen någorlunda noga vet att jag gillar TV4-programmet Så mycket bättre. Det här är yttersta beviset på programmets värde. Man tar en genomkommersialiserad låt och sjunger den med själ och känsla. Wunderbaum.
5. Patrick Wolf - The city. Allt med 80-talet var som bekant varken dåligt eller smaklöst. Påminn dig om detta i den här grymma låten.

Live highlights:
1. Edda Magnason - Camera. En mycket kul artist att se live. Underbar röst och har uppenbarligen roligt på scen. Skivan rekommenderas för alla som gillar pop med överraskningar.
2. Me and my army - Anthem. Kleerups nya halvakustiska band var årets överraskning för mig. En mycket fin skiva och ett riktigt schyst liveband.
3. MF/MB - The grand chase. Årets liveupplevelse utan tvekan. Ett fantastiskt band med mycket starka låtar och intensiv utstrålning. Om jag någonsin har ett band vill jag också ha två trummisar som spelar varsitt trumset samtidigt.
4. Wolfmother - In the morning. Alla tyckte att jag skulle se dem på Siesta. Så det gjorde jag, utan några som helst förväntningar. Och fick en fantastisk upplevelse. Höjdpunkterna var förvisso suveräna covers på Dear Prudence och Baba O'Riley men det här är ett riktigt bra rockband.
5. Woodpigeon - I live a lot of places. En kanonspelning på Debaser vann mitt hjärta. Kanadensarna gör lite jämntjock men riktigt fin indie.

Best of the rest:
1. Keren Ann - 101 - Bästa låt: Strange weather. Vilken bredd den här kvinnan har, och allt är lika bra och intelligent gjort. Hon är sjukt grym.
2. Amanda Applewood - I love boys - Bästa låt: Pretend (we're in love). Årets bästa mesindie och en av mina mest lyssnade skivor för 2011. Fick tipset på skotska The boy least likely tos blogg.
3. Florence & the machine - Ceremonials - Bästa låt: What the water gave me. Möjligen inte lika bra som debuten, men de bästa låtarna satsar hårt på mina bästa genre: gradvist uppbyggda låtar som exploderar i intensiv moll.
4. The head and the heart - The head and the heart - Bästa låt: Down in the valley. En mycket ny bekantskap för mig men som hittills har överraskat mycket positivt. Det är lågmäld indiefolk som imponerar.
5. Nina Kinert - Red leader dream - Bästa låt: Tiger you. Vackert och mäktigt. Vilken skiva.
6. Little marbles - Give me all your money EP - Bästa låt: Fula gubben Hitler. Årets upptäckt. Snygga röster, smarta texter, svängiga rytmer. Älskar!
7. Veronica Maggio - Satan i gatan - Bästa låt: Mitt hjärta blöder. En bubblare till årets liveupplevelse, men en för bra skiva för den listan. En välförtjänt listfavorit.
8. The naked and famous - Passive me, aggressive you - Bästa låt: Eyes. Kvaliteten och bredden här är förbluffande. Att de är nya zeelänska är bara en bonus.
9. Okkervil river - I am very far - Bästa låt: Your past life as a blast. Sticker kanske inte ut mest, men det här är genomgående högkvalitativ, dansant indie.
10. The war on drugs - Slave ambient - Bästa låt: Brothers. Bob Dylanreferenserna är tillräckligt utblandade med bra egna idéer för att göra detta till en grym skiva.

Oldies but goldies:
Varje år upptäcker jag naturligtvis inte bara nysläppt musik, utan även sådant som lyckats passera under radarn osett tidigare. Här är några av guldkornen från de senaste tolv månaderna:

1. Aloe Blacc - I need a dollar (2010). Ibland får jag för mig att jag inte gillar soul. Den här låten påminner mig om att det inte är sant någonstans.

2. Blood red shoes - It's getting boring by the sea (2008). Förra årets bästa film Scott Pilgrim vs. the world hade naturligtvis ett helgrymt soundtrack. Där är den här låten med. Love it.
3. Rebekka Karijord - Wear it like acrown (2009). Cirkus Cirkör gjorde som jag tidigare skrivit om en fantastisk nycirkusföreställning kring den här superdupervackra låten. Och det är jag glad för!

4. The pains of being pure at heart - Young adult friction (2009). Indiepop blir inte mycket bättre än detta. Fantastiskt.

5. Damien Rice - 9 crimes (2006). Skivan "9" var helt klart en besvikelse jämfört med suveräna debuten "O". Därför har jag inte lyssnat på den särskilt mycket. Men i en dansföreställning av Mattias Malmgren och Stina Mårtensson den 29 april på Dansstationen/Palladium användes den här låten till fin effekt och jag blev kär.

Bonustrams:
1. Lady Gaga - Hair. Bästa låten från Born this way. Hon och hennes medhjälpare vet vad de gör! En hyllningslåt till håret... ;)
2. Alexandra Stan - Mr Saxobeat. Årets zumbalåt!
3. Kati Wolf - What about my dreams? Borde lätt ha vunnit Eurovision. Även om jag hejade på Lipstick. Det här är faktiskt en schyst låt.

Inga kommentarer: